Cruise til Oslo – oppsummering og fremtidsutsikter

Cruise til Oslo – oppsummering og fremtidsutsikter

Fjorårets cruisesesong er revidert. I alt har 159 skip anløpt hovedstaden med 298 403 passasjerer fra 144 nasjoner om bord.

Den største nasjonalitetsgruppen er også dette året Tyskland. 93 000 tyske cruiseturister har besøkt Oslo, mens det kom 43 000 amerikanere og 43 000 briter. I tillegg kom 22 000 italienere og 10 000 fra Spania. Også Canada og Frankrike er representert blant cruiseturistene.

Av de 159 anløpene er det kun 3 tre skip som har brukt Oslo som snuhavn i 2013, mens ni skip har hatt såkalt «part-turn-around» - det vil si at de har tatt på/satt av ca. 400 passasjerer i Oslo. Når Oslo fungerer som snuhavn, bringer det mer aktivitet til byen i form av overnatting, transport, bespisning, sightseeing etc. I 2013 har det vært 33 over-natten-anløp. De passasjerene har tid til byens musikkliv, severdigheter og butikker og bruker det flittig.

Usikkert marked - forventer tilbakegang i 2014

Situasjonen på cruisehimmelen har endret seg. Det er usikkert for videre vekst i Nord-Europa generelt. Dette gjelder også for Norge og Baltikum. Etter flere år med stor årlig økning i Norge, forventes en tilbakegang i 2014. For de baltiske havnene, forventes også tilbakegang.

Etter årlig vekst siden 1995 vil Oslo i 2014 få en tilbakegang på 21 skip. I hovedsak er det MSC Cruises som har kansellert sine anløp til Oslo. Deres begrunnelse er at seilingen inn Oslofjorden er lang og kostbar med hensyn til drivstoff og også farvanns- og losavgifter. Havneavgiftene i Oslo er rimelige, men her ser man på den totale kostnaden for å seile til Oslo. Når MSC i tillegg ikke er fornøyd med inntektene på guidede turer i Oslo, er rett og slett regnestykket ikke tilfredsstillende.

Oslo Havn vil sammen med Visit Oslo og Oslo Cruise Network gjøre en innsats med hensyn til markedsføring og produktutvikling. Oslo Cruise Network er i allerede i gang med å utvikle nye, spennende turer i Oslo og omegn.