Julebrev 2014

Vi takker for godt samarbeid i 2014 og ønsker alle en riktig god jul og et godt nyttår med en bildekavalkade fra havna i året som har gått.

2014 har vært et år med store endringer som også vil sette sitt preg på årene som kommer.

Vi startet året med å konkurranseutlyse driften av Sjursøya containerterminal, og etter grundig gjennomgang av de fem tilbyderne som kom inn falt valget på det tyrkiske logistikk- og industriselskapet Yilport Holding. De har opprettet datterselskapet Yilport Oslo, som overtar driften av terminalen 1.februar 2015, og tar samtidig over ansettelsesforholdene for kranførerne som til nå har vært ansatt i Oslo Havn.

Julebrev 2014

Bildet: Fra signeringen av avtalen i oktober. Fra venstre: Sean Pierce, CEO, Yilport Holding, Robert Yuksel Yildirim, president og CEO, Yildirim Holding, Anne Sigrid Hamran, havnedirektør, Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen, styreleder, Oslo Havn. I bakgrunnen står Per Ditlev Simonsen, styremedlem, Oslo Havn, og Esat Safak Göktürk, Tyrkias ambassadør til Norge

15. oktober arrangerte Oslo Havn en formell signering med Yilport. Både Robert Yildirim, og Sean Pierce, CEO i Yilport Holding, var med sammen med flere av sine medarbeidere. Den tyrkiske ambassadøren var til stede, og vi fikk møte Fabian Stang på hans kontor og deretter omvisning i Rådhuset.

Oslo Havn lager en ny godsterminal som skal ta i mot dobbelt så mye gods som i dag. Da må vi drive effektivt og rasjonelt slik at vi blir en attraktiv havn som får flere til å velge sjøveien til Oslo.

1. mars ble en ny organisasjon i Oslo Havn KF som skal gjøre oss bedre rustet for fremtiden etablert. Vi har også i løpet av året fått på plass en ny ledergruppe.

Ledergruppen består av:

Julebrev 2014


Det ble også foretatt noen endringer i Havnestyret i løpet av året. Ut gikk Beate Svenningsen (A) og Torild Widvey (H), inn kom byrådslederkandidat Raymond Johansen (A) og Kristin Vinje (H). Raymond Johansen forlot så Havnestyret sent i høst, og inn kom Terje Kalheim (A).

Disse menneskene utgjør nå Havnestyret:

Julebrev 2014



Årets havnemøte, der vi inviterer våre kunder og samarbeidspartnere, ble i april lagt til Maritimt Museum, som er oppgradert til et nytt og moderne opplevelsessenter. Der har det også blitt et Oslo havn-hjørne.

Julebrev 2014

 Bildet: Flott utsikt på Maritimt Museum på Bygdøy

Den nye politibåten «Vekteren", som kan kjøre dobbelt så fort som den gamle politibåten, ble døpt med brask og bram i april. Ordfører Fabian Stang, og gudmor havnedirektør Anne Sigrid Hamran, var tilstede på politibrygga på Akershusstranda denne dagen. Båten kostet 15 millioner kroner - en investering som vil føre til at politiets operasjonsflate i Oslofjorden blir mye større og enda mer effektiv.

Julebrev 2014

Bildet: Havnedirektør Anne Sigrid Hamran var gudmor for politibåten. Ordfører Fabian Stang var også tilstede.

Elever fra Nedre Bekkelaget skole sjarmerte alle med sin teaterforestilling "Spillet om Havna" i våres. Oslo Havn har i mange år samarbeidet med skolen som en nær nabo til havna.

Julebrev 2014

 Bildet: Teaterplakat for Nedre Bekkelaget skole

Rådhusbrygge 1 ble åpnet av miljø-og samferdselsbyråd Guri Melby (V) i mai. Den gamle brygga var oppspist av pælemark, og vi bygde derfor en helt ny brygge. Østlandssendingen lagde en fin reportasje av åpningen.  

Julebrev 2014

Bildet: Samferdselsbyråd Guri Melby åpner Rådhusbrygge 1

Kampanjen "Velg Sjøveien" åpnet i slutten av mai. 70 vareeiere og andre ville høre mer om sjøtransportens tilbud under frokostseminaret i Rederiforbundets lokaler. Kampanjen som er et samarbeid med Shortsea promotion skal bidra til at gods blir overført fra vei til sjø.

Julebrev 2014

 Bildet: Fra åpningsseminaret for "Velg sjøveien". Fra venstre: Elisabeth Holmsen, Hydro, Tor Arne Borge, Norlines, havnedirektør Anne Sigrid Hamran, statssekretær Samferdselsdepartementet, Jon Georg Dale, Hans Christian Haram, Short Sea Shipping, Kai Olsen, ASKO.

I pinsen ble det rigget et kjempetelt på Filipstadkaia i forbindelse med anløpet til cruiseskipet «Eurodam». Dette var årets første snuhavnoperasjon (turnaround) i Oslo. Teltet hadde fasiliteter som en helt vanlig cruiseterminal, med sikkerhetsscanning, tollsone og bagasjehåndtering for de 1800 passasjerene som enten forlot eller sjekket inn på skipet fra Holland-America Line.

Julebrev 2014

 Bildet: Vakre "Eurodam"

Julebrev 2014
 Bildet: Det gedigne teltet på Filipstad hadde alle fasiliteter som en vanlig cruiseterminal

Tusenvis av mennesker fant veien ned til havna for å bli bedre kjent med det mangfoldige liv langs sjøkanten i Oslo på årets Havnelangs 15. juni. Et meget vellykket Havnelangs ble gjennomført i strålende sommervær søndag 15.juni. Havnelangs hadde underholdning for alle og enhver på 29 ulike poster, med blant annet redningsskøyta Elias, brannbiler og brannbåt, gamle skuter, gratis guidet båttur, og besøk om bord på Christian Radich, for å nevne noe. Det er bare å sette av datoen 14. juni for neste års arrangement som også vil være dagen for åpningen av havnepromenaden i Oslo.

Julebrev 2014Bildet: Yrende liv på Havnelangs

I juni fikk vi fint besøk på Vippetangen, da den tyske president Joachim Gauch og hans kone var vertskap for den norske kongefamilien om bord i det tyske seilskipet «Gorch Fock», som lå rett utenfor skur 38. Både H.M. Kong Harald, H.M. Dronning Sonja, H.K.H. Kronprins Haakon, H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit og prinsesse Astrid fru Ferner var tilstede sammen med en rekke andre prominente gjester.

Julebrev 2014

Bildet: De norske kongelige og det tyske presidentparet på Vippetangen

Ingen havn uten kraner, og i år har vi både kjøpt og fått nye kraner til havna. Oslo Havn har kjøpt to nye containerkraner fra Konecranes Finland. De to kranene skal være på plass sensommeren 2015. Kranene har større kapasitet enn dagens kraner, og er beregnet både for singel og twinlift. Max løftehøyde blir 33 meter, og de tar skip med opptil 14 containere i bredden.

To av i alt åtte null-utslipps elektriske RTG stablekraner har allerede kommet til havna. De ankom med båten M/V "Meri" fra Gdynia i Polen 16.november. Kranene rullet i land for egen maskin så fort båten la til kai. Kranprodusent Kalmar skal ferdigmontere kranene og testkjøre dem før Oslo Havn formelt overtar kranene.

Støysvake og miljøvennlige elektriske åk til STS-kranene ble i sommer kjøpt fra den svenske leverandøren Bromma. De bruker i gjennomsnitt 1/10 del av energien som kreves av hydrauliske åk.

Julebrev 2014

 Bildet: Nye RTG-kraner ankommer med med båt fra Polen

Julebrev 2014
 Bildet: Nye støysvake åk til STS-kranene

Oslo Havns nyeste bygg, Skur 84 på Sjursøya, som er alt fra bilverksted, vaskehall og garasje til kontorkompleks, kantine og garderober for Oslo Havn, var en av 23 kandidater for å motta Oslo bys arkitekturpris. På taket har bygget en terrasse med flott utsikt, og bygget er også miljøvennlig, med jordoppvarming som sparer 75% av strømmen.

Julebrev 2014

 Bildet: Skur 84 på Sjursøya

I sommer viste Oslo hvorfor byen er Norges største passasjerhavn. Tre cruiseskip og tre cruiseferger med nesten 17 000 passasjerer var i havna denne dagen. På Filipstad lå Royal Princess med sine 4200 passasjerer. På Søndre Akershuskai lå Adventure of the Seas, med 3800 passasjerer. Her lå også Sea Clous II med 90 passasjerer. I tillegg hadde Stena Line, DFDS og Color Line totalt 9000 passasjerer ut og inn av hovedstaden denne dagen. Dette hadde utvilsomt ringvirkninger for Oslos næringsliv.

Julebrev 2014

 Bildet: Hovedstaden full av cruiseskip og ferger

Tre gamle portalkraner ble i august flyttet fra Sjursøya. Kranene er tre av 50 portalkraner, produsert i perioden 1949-1961. To av kranene ble flyttet over til Filipstad, mens den tredje ble flyttet til Grønlia. En stor flytekran ble brukt til den spesielle transporten over fjorden.

Julebrev 2014

 Bildet: Etter overfarten fra Sjursøya plasseres den gamle portalkranen på Filipstadkaia

Et gammel havneskur på bryggekanten nedenfor Akershus festning ble forvandlet til en italiensk helårsrestaurant med sjømat på menyen. Akershusstranda skal fylles med mer aktivitet og folkeliv, og Oslo Havn KF søkte derfor etter noen som ville drive restaurant i skuret. Steff Herbern, Dag Tjersland og Ingunn Svoren vant konkurransen og har siden sommeren forvandlet det gamle havneskuret til en flott restaurant og vinbar.Julebrev 2014 Bildet: Skur 33 har blitt en flott restaurant 

De nye miljøkravene som trer i kraft fra 1. januar 2015 byr på mange utfordringer for sjøtransporten. Oslo Havn vært med på å få laget en rapport som satte søkelyset på konsekvensene av svoveldirektivet for næringslivet og sjøtransporten. Rapporten ble lagt frem under konferansen Transport og logistikk på Gardermoen i oktober.

Julebrev 2014

 Bildet: Styreleder Bernt Stilluf Karlsen på Transport- og logistikk 2014

NHO og Oslo Havn arrangerte et felles møte for kundene våre i november, slik at de kunne møte Yilport. Sean Pierce fortalte om selskapet og hva de ønsker å gjøre i Oslo. Kundene syntes det var hyggelig å møte dem, og er selvfølgelig spent på hva som skjer videre fremover.

Statsråd Kjetil Solvik-Olsen fikk besøk av havnedirektøren, Havneforeningen og rederiet Samskip i november. Statsråden kunne spe på med et modellskip til sitt store bilskapet. 

Julebrev 2014

 Bildet: Anne Sigrid Hamran, havnedirektør i Oslo, Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening, Bjørn Waglen,direktør i Samskip og statsråd Ketil Solvik-Olsen.

Ledergruppen og alle andre i Oslo Havn KF vil ønske riktig god jul og et godt nytt år! 

 

Julebrev 2014