Vil friste vareeiere til å ta sjøveien

Fakta

Velg sjøveien kampanjen 2014 har som mål å få flere vareeiere til å velge sjøveien.

15 frokostmøter skal arrangeres kysten rundt.

Kampanjen startet i Oslo 22. mai

Vil friste vareeiere til å ta sjøveien

Rundt 70 vareeiere og andre sjøtransportnysgjerrige ville høre mer om sjøtransportens tilbud på åpningen av Velg sjøveien kampanjen i Oslo 22. mai.

På frokostseminaret for inviterte vareeiere og transportører fikk logistikk- og transportsjefer høre om fordelene ved å velge sjøveien, og ble samtidig oppfordret til å komme med sine laster for et gunstig tilbud på sjøtransport.

Åpningseminaret i årets Velg sjøveien kampanje samlet mange i rederiforbundets lokaler i Oslo.
På bildet: Elisabeth Holmsen, Hydro, Tor Arne Borge, Norlines, havnedirektør Anne Sigrid Hamran, statsekretær Samferdselsdepartementet, Jon Georg Dale, Hans Christian Haram, Short Sea Shipping, Kai Olsen, ASKO.

Oslo Havn bygger Norges største og mest moderne containerterminal for å forsyne en stadig voksende befolkning med varene de etterspør. Målet er å få dobbelt så mye gods den miljøvennlige sjøveien til Oslo. Halve Norges befolkning bor mindre enn tre timer fra Oslo havn.

- Vi ønsker at flere vareeiere velger å frakte varene sine til Oslo sjøveien. Velkommen til Oslo, var havnedirektørens klare budskap.

Sjøveiens fordeler
Sjøtransporten er bra for miljøet, og for å få køer bort fra veiene. Sjøtransporten er både rask, billig og punktlig.

Mange vet ikke at sjøtransporten er både rask og pålitelig. En container kan sendes fra Rotterdam på fredag, og du har den i Oslo på tirsdag. Sjøtransporten er rask og har en pålitelighet på 98 %. Dette må vi fortelle alle som tror de må velge lastebil, var oppfordringen fra Thomas Arbo Høegh fra speditøren Greencarrier Shipping & Logistics.

Er grønne på sjø, vil bli blå
På seminaret fortalte mange vareeiere om sine erfaringer og planer for å velge sjøen som transportvei.

- Viljen er der, men vi har ingen tradisjon for å bruke sjøveien. Vi vil invitere sjøtransportører til dialog for å finne gode løsninger for å frakte varene våre sjøveien Det er særlig innen tørrvarer at det kan være muligheter, fortalte logistikksjefen i Asko, Kai Olsen som har ansvaret for å få dagligvarene ut til mange butikker landet rundt tilknyttet Norges-gruppen.

Også logistikksjefene i Ikea og i Tine ser muligheter for å frakte møbler og dagligvarer som ost sjøveien, og kom med klare invitasjoner til sjøtransportører om å finne gode fraktløsninger på sjøen - til beste for miljøet.  

- Vi i Ikea er opptaVil friste vareeiere til å ta sjøveientt av miljøet. Vi er grønne på sjøtransport i Norge, men vil gjerne bli blå. Vi ser både miljø- og konstadsgevinster med sjøveien, fortalte Holger Cristoffer Carlsson, transportsjef i Ikea Norge.


Tekst og foto: Trude Thingelstad